آموزش اجرای ايميل مارکتينگ

4 از 5 (3 نظر)

آموزش ايميل مارکتينگ

در بین روش‌های بازاریابی آنلاین مثل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، بازاریابی محتوا، سئو و … در بیشتر آمارهای جهانی ایمیل مارکتینگ یکی از ۳ روش برتر از نظر نسبت بازگشت سرمایه ( ROI) است. بسیاری از آمارها نشان می‌دهد هر هزارتومانی که برای ایمیل مارکتینگ هزینه می‌کنید، می‌تواند تا ۴۰ هزارتومان برای شما بازگشت سرمایه داشته باشد( البته من اعداد بالاتر از این را هم دیده‌ام)

به جز این، ایمیل مارکتینگ مزایای دیگری هم دارد:

امکان بازاریابی روی کاربر هدف
امکان آنالیز و بهبود بالای ایمیل مارکتینگ
امکان شخصی‌سازی بالای محتوای تبلیغ در این روش
امکان چند سطحی بودن تبلیغ و همراهی کاربر تا رسیدن به هدف تبلیغ

در کنار این نکات، ایمیل مارکتینگ یک روش تبلیغ دوستانه است. به صورتی که اگر از روش صحیح ایمیل مارکتینگ استفاده کنید، کاربر قبلا موافقت خود را با دریافت ایمیل اعلام کرده است و هر زمان هم که بخواهد می‌تواند دریافت ایمیل از سوی شما را متوقف کند. در این شیوه شما یک بازاریاب مزاحم نیستید.

برای شروع ایمیل مارکتینگ، شما نیاز به یک لیست ایمیل، یک ابزار ارسال ایمیل، محتوایی که می‌خواهید ارسال کنید و امکان گزارش‌گیری و بررسی نتایج ایمیل مارکتینگ دارید.

Email-software

 

چگونه ایمیل مارکتینگ خود را راه اندازی کنیم.

بخش اول: لیست ایمیل خودتان را بسازید

برای اینکه ایمیل مارکتینگ کنیم، اول باید آدرس ایمیل افرادی را که می‌خواهیم برایشان ایمیل ارسال کنیم داشته باشیم. یک اصل مهم در بازاریابی این است که اگر مزاحم باشیم به جای تبلیغ داریم برندمان را تخریب می‌کنیم. همان کاری که خیلی از شرکت‌های ایرانی با SMSهای مزاحم تبلیغاتی انجام می‌دهند. این مسئله در مورد ایمیل مارکتینگ جدی‌تر است، چون اگر ایمیل شما آزاردهنده باشد، کاربر شما را اسپم می‌کند و در نتیجه ایمیل‌های شما بعد از مدتی به بخش اسپم ایمیل‌ها می‌رود و سرویس‌دهنده‌ی ایمیل مارکتینگ، با شما قطع همکاری می‌کند.

ساختن لیست ایمیل، مخصوصا در ابتدای کار، بسیار سخت است. وقتی ما کاربری در سایتمان نداریم، چطور از آنها ایمیل بگیریم؟ باید منتظر کاربران باشیم که خودشان به ما ایمیل‌هایشان را بدهند یا باید بانک ایمیل بخریم؟

لیست ایمیل بخریم یا نه؟ در مورد این سوال سه دسته جواب داریم، بیشتر مشاوران کسب و کار خیلی محکم می‌گویند نه و خلاص. دسته دوم، فروشندگان بانک ایمیل هستند که خیلی محکم می‌گویند “حتما بخرید. اول کار از کجا می‌خواهید ایمیل پیدا کنید؟” اما دسته سومی هم هستند. این دسته از مشاوران خیلی محکم می‌گویند نه! اما آرام در گوشتان می‌گویند “حالا اولش یه لیست خوب بخر ولی فقط چندتا ایمیل بفرست که اسپم نشی” 

به دلایل زیر اصلا نباید سمت بانک ایمیل‌های موجود در اینترنت رفت:

  • لیست‌های ایمیل خریداری شده نرخ کلیکی نزدیک به صفر دارند
  • احتمال اسپم شدن شما بسیار زیاد است
  • بیشتر ایمیل‌های این لیست‌ها یا جعلی هستند یا فعال نیستند یا اصلا مرتبط با کسب و کار شما نیستند
  •  

استراتژی موفق ساخت لیست ایمیل شخصی از روز اول

شاید نزدیک به ۵۰ روش مختلف برای ساخت ایمیل پیشنهاد شده اما همه‌ی آنها اصول یکسانی دارند.

۱- چیزی برای ارائه داشته باشید: در قدم اول، شما باید چیزی برای ارائه داشته باشید که کاربر حاضر باشد در قبال دادن ایمیل، آن را دریافت کند. اگر سایتی قوی داشته باشید، می‌توانید بخشی از مقالات خود را محدود به اعضای سایت کنید. در این صورت کاربران حاضر به ثبت نام در سایت شما شده و ایمیل خود را در اختیار شما قرار می‌دهند. اما اگر سایت شما بازدیدکننده‌ی کمی دارد، شما می‌توانید یک هدیه تولید کرده و در برابر دریافت ایمیل، آن هدیه را به ایمیل کاربر ارسال کنید، مثلا یک تخفیف ۳۰ درصد برای محصولات فروشگاه‌تان یا یک ebook جذاب و ارزشمند.

۲- یک فرم یا دکمه‌ی CTA عالی طراحی کنید: برای اینکه کاربران ایمیل خود را بدهند باید یک فرم یا دکمه‌ی CTA داشته باشید، در مورد اینکه چگونه یک دکمه‌ی Call To Action عالی طراحی کنیم؟ قبلا صحبت کرده‌ایم. اگر از سیستم‌های سایت‌ساز مثل وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های فراوانی برای ساخت فرم یا دکمه CTA در این سیستم‌ها وجود دارند.

۳- هدیه خود را تبلیغ کنید: به اندک کاربران سایت خود اکتفا نکنید، شما می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی هدیه خود را تبلیغ کنید تا کاربران برای دانلود به سایت شما وارد شوند. به جای پول دادن برای خرید لیست ایمیل، در سایت‌های مرتبط با کسب و کار خود، این هدیه را تبلیغ کنید. فقط دقت کنید برای گرفتن لیست ایمیل نیازی به تبلیغ‌های گران و بنرهای بزرگ نیست. به هزینه‌ای که برای ساخت این لیست می‌کنید توجه کنید قرار نیست این هزینه میلیون تومانی بشود.

بخش دوم: انتخاب یک سرویس ایمیل مارکتینگ مناسب

اگر شما بخواهید از سرویس‌های ایمیل مثل جی‌میل یا یاهو ایمیل انبوه ارسال کنید، خیلی سریع بلاک می‌شوید. چون این سرویس‌ها برای چنین کاری طراحی نشده‌اند. حتی سرویس ایمیل روی هاست شما هم توانایی ایمیل مارکتینگ ندارد. برای این کار حتما باید از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. این سرویس‌ها انواع امکانات ارسال و آنالیز ایمیل را دارا می‌باشد. اما از کدام سرویس استفاده کنیم؟

از یک سرویس ایمیل چه انتظاری داریم؟
معتبر باشد: تیغ اسپم شدن، همیشه بالای سر شماست، استفاده از یک سرویس غیر معتبر خطر چنین مشکلاتی را افرایش می‌دهد.
پنل کاربرپسندی داشته باشد.
امکانات مارکتینگ آن کامل باشد: هر روز ایده‌های بازاریابی جدیدی مطرح می‌شود که سرویس‌دهنده ایمیل باید قابلیت پیاده‌سازی آن‌ها را داشته باشد، امکاناتی مثل A/B testing، ویرایش‌گر قوی متن ایمیل، امکان ساخت کمپین و ….
امکانات آنالیز آن کامل باشد: بازاریابی بدون آنالیز لنگ می‌زند، این مسئله در ایمیل مارکتینگ نقش مهم‌تری دارد، سرویس شما هر چه از این نظر کامل‌تر باشد احتمال موفقیت شما هم بیشتر است.
قیمت آن مناسب باشد و با ایران مشکلی نداشته باشد |: 

بخش سوم: ایمیل بفرستید!( استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ خود را مشخص کنید)

ما لیست‌های ایمیل را ساختیم و سرویسی هم برای ایمیل مارکتینگ تهیه کردیم، اما قرار است چه چیزی را ارسال کنیم؟

دلایل مختلفی برای ارسال ایمیل وجود دارد اما اصل موضوع روی سه مبحث است: کاربران جدیدی به سایت اضافه کنیم، کاربران قبلی را در سایت نگه‌داریم و میزان فروش را افزایش دهیم. شما باید بر اساس همین اهداف اصلی، استراتژی‌های مختلف را بچینید. اگر ایده‌ی شما این است که ” تعداد ایمیل ارسالی که رایگان است پس هر روز ایمیل مارکتینگ کنیم” خیالتان راحت باشد که شما شکست می‌خورید. رسانه‌ای که هر روز محتوای جدید داشته باشد، تکراری می‌شود چه برسد به اینکه تبلیغاتی هم باشد! بسته به استراتژی خود می‌توانید تعداد محدودی ایمیل مارکتینگ اثرگذار در ماه داشته باشید. در زیر چند مورد از استراتژی‌های پرکاربرد ایمیل مارکتینگ ارائه شده است:

خبرنامه: این روش پرکاربرد، به افزایش بازدید سایت و ماندگاری کاربران کمک می‌کند. در خبرنامه( که معمولا هفتگی یا ماهانه ارسال می‌شود) شما بهترین مطالب یا محصولاتی که به تازگی منتشر کرده‌اید را برای کاربران ارسال می‌کنید. خبرنامه‌ها معمولا بیشتر از ۴ بار در ماه ارسال نمی‌شوند و اصلا آزاردهنده نیستند. ولی نرخ بازشدن کمی دارند.

اطلاع‌رسانی: ممکن است خبری مهم یا مسئله‌ای به وجود آمده باشد( مثل آپدیت جدید محصول، تغییر قوانین و …) که بهتر است کاربران آن را بدانند. شما می‌توانید از ایمیل مارکتینگ برای اطلاع‌رسانی به کاربران و مشتریان استفاده کنید.
ارائه‌ی پیشنهادهای ویزه: ارسال کد تخفیف‌های مناسبتی و هر نوع هدیه و تخفیف ویژه از طریق ایمیل مارکتینگ می‌توانند فروش را افزایش دهد. این تخفیف‌ها بسته به امکانات مارکتینگ شما می‌توانند بسیار هدفمند و با نرخ بازگشت بالا طراحی شوند.
Automation: شما می‌توانند در بعضی سرویس‌دهنده‌ها یک Automation تعریف کنید که شامل ایمیل‌های از پیش تعریف شده‌ای است که هر چند روز یک‌بار به یک کاربر جدید ارسال می‌شود، مثلا بعد از ثبت نام کاربر همان روز یک ایمیل خوش‌آمد گویی ارسال شود، سه روز بعد یک سری محصول به او پیشنهاد شود، یک سال بعد یک کد تخفیف به احترام یک سال عضو بودن در سایت برایش ارسال شود و …

بخش چهارم: بررسی و آنالیز نتایج

گفتیم که یک سرویس‌دهنده‌ی خوب باید امکان آنالیز قوی هم داشته باشد. هر کاری در مورد بازاریابی انجام می‌دهید حتما باید آن را در مراحل مختلف آنالیز و بررسی کنید تا برای بازاریابی‌های بعدی استراتژی خود را بهتر کنید. در مورد ایمیل مارکتینگ هم همین موضوع وجود دارد. معمولا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ چند متغییر مهم را برای هر ایمیل ارسالی به ما نشان می‌دهند:

Total emails sent: تعداد ایمیلی که در این ایمیل مارکتینگ ارسال شده است
Open rate: تعداد کاربرانی که ایمیل را باز کرده‌اند
Click rate: تعداد کاربرانی که روی لینک‌های درون ایمیل کلیک کرده‌اند
Unsubscribed: تعداد ایمیل‌هایی که از عضویت در خبرنامه‌ی شما انصراف داده‌اند
soft bounce: تعداد ایمیل‌هایی که به دلیل مشکلات سرور دریافت‌کننده به مقصد نرسیده‌اند.
hard bounce: تعداد ایمیل‌هایی که به دلیل وجود نداشتن آدرس ایمیل مقصد یا بلاک شدن ادرس ایمیل شما از طرف سرور مقصد دریافت نشده‌اند.
البته سرویس‌های ایمیل اطلاعات دیگری نظیر دستگاهی که کاربر با آن ایمیل را باز کرده( کامپیوتر، موبایل و ..) و یا موارد دیگر را هم گزارش می‌دهند. در بررسی این گزارش‌ها حتما توجه کنید که:

نرخ باز شدن ایمیل همیشه خیلی کم‌تر از نرخ ایمیل‌های ارسالی است و نرخ کلیک خیلی کمتر از نرخ باز شدن ایمیل! پس اگر ۱۰۰۰ تا ایمیل ارسال کردید و فقط ۲۰۰ نفر آن را باز کردند و تنها ۵۰ نفر از طریق ایمیل وارد سایت شما شدند. چندان نگران نباشد( البته به فکر بهترشدنش باشید)
نرخ افرادی که از عضویت خارج می‌شوند یا نرخ‌های bounce باید بسیار ناچیز باشد. اگر این اعداد بالای یکی دو درصد در ایمیل است یا شما لیست ایمیل خوبی ندارید یا محتوای مناسبی را در ایمیل‌های خود ارسال نمی‌کنید.

ایمیل مارکتینگ بخشی جذاب و دوست‌داشتنی در مدیریت سایت و کسب و کار است. حتما وقتی این کار را شروع کنید از تاثیر جزئیات در نتایج شگفت‌زده می‌شوید. ایمیل مارکتینگ را هم باید آموخت و هم باید تجربه کرد چون استراتژی‌های مختلف ممکن است برای کاربران و شرایط کسب و کارتان نتایج متفاوتی را ایجاد کنند. در نهایت به هیچ وجه کسب و کارتان را از مزیت‌های این روش موثر بازاریابی محروم نکنید.

 

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است ، با بخش پشتیبانی پارس گرین به شماره تلفن 02141757000 تماس بگیرید .

 

telephone

مشاوره-رایگان

 

کد BSC : 66375117127542024-1362144239-18940;