وب سرویس چیست ؟ - ? what is web web service

4.25 از 5 (8 نظر)

وب سرویس چیست ؟

وب سرویس ها سیستم های مبادله اطلاعات مبتنی بر XML هستند که از اینترنت برای تعامل مستقیم با برنامه کاربردی استفاده می کنند. این سیستم ها می توانند شامل برنامه ها، اشیاء، پیام ها یا اسناد باشند.XML برای رمزگذاری تمام ارتباطات به یک وب سرویس استفاده می شود. به عنوان مثال، client با ارسال یک پیام XML یک وب سرویس را فراخوانی می کند، و سپس منتظر پاسخ متناظر با XML می شود. همانطور که تمام ارتباطات در XML است، وب سرویس ها به هیچ یک از سیستم عامل یا زبان برنامه نویسی وابسته نیستند - جاوا با Perl می تواند در ارتباط باشد؛ برنامه های ویندوز می توانند با برنامه های یونیکس در ارتباط باشند.

وب سرویس ها برنامه های خودپرداز، مدولار، توزیع شده و پویا هستند که می توانند برای تولید محصولات، فرایندها و زنجیره های عرضه، توصیف، انتشار، قرار گرفته یا به شبکه ارائه دهند. این برنامه ها می توانند محلی، توزیع شده یا مبتنی بر وب باشند. وب سرویس ها بر روی استانداردهای باز مانند TCP / IP، HTTP، جاوا، HTML و XML ساخته می شوند.

وب سرویس مجموعه ای از پروتکل های باز و استانداردهای مورد استفاده برای تبادل اطلاعات بین برنامه ها یا سیستم ها است. برنامه های کاربردی نرم افزاری که در زبان های برنامه نویسی مختلف نوشته شده و در سیستم عامل های مختلف اجرا می شوند می توانند وب سرویس ها  را برای تبادل اطلاعات در شبکه های کامپیوتری مانند اینترنت به شیوه ای شبیه به ارتباطات درون فرایند در یک کامپیوتر استفاده کنند. این قابلیت همکاری (مثلا بین برنامه های جاوا و پایتون و یا ویندوز و لینوکس) به دلیل استفاده از استانداردهای باز است.


یک وب سرویس را می توان با روش های زیر تعریف کرد:

  • یک برنامه سرویس دهنده کلاینت یا کامپوننتی برای ارتباط است.
  • متدی برای برقراری ارتباط بین دو دستگاه روی شبکه است.
  • یک سیستم نرم افزاری برای ارتباط ماشین به ماشین متقابل است.
  • مجموعه ای از استانداردها یا پروتکل ها برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه یا نرم افزار است.
  • در اینترنت و یا شبکه خصوصی (اینترانت) در دسترس است.
  • با استفاده از سیستم پیام XML استاندارد شده
  • به هیچ یک از سیستم عامل یا زبان های برنامه نویسی وابسته نیست.
  • از طریق مکانیزم جستجوی ساده قابل دسترس است.

برای اینکه جملات بالا را بهتر درک کنیم بهتره نگاهی به شکل بندازیم:

 

web-services-وب-سرویس-چیست-؟


انواع وب سرویس ها :

بطور کلی دو نوع وب سرویس داریم 

  • وب سرویس SOAP: مخفف Simple Object Access Protocol و یک پروتکل مبتنی بر XML برای رد و بدل کردن اطلاعات بین برنامه ها است. اطلاعات در SOAP به صورت پیام (Message) و از طریق پروتکل‏های موجود در اینترنت مانند HTTP منتقل می‏شود (SOAP در سایر پروتکل ها، مانند SMTP یا MIME نیز قابل استفاده است). به زبان ساده‏ تر، SOAP یک پروتکل برای دستیابی به یک سرویس ارایه شده در وب (Web Service) است.
  • وب سرویس Restful: REST مخفف Representational State Transfer می‌باشد. REST فقط یک سری از دستور العمل‌ها و سبک‌های معماری است که برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شوند. این عموما در مورد اپلیکیشن‌های تحت وب کاربرد دارد؛ ولی می‌تواند داده‌ها را به سایر برنامه‌ها نیز ارسال کند.

types-of-web-services-انواع -وب-سرویس

 

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید یا سوالی برایتان پیش آمده است ، با بخش پشتیبانی پارس گرین به شماره تلفن 02141757000 تماس بگیرید .

 

telephone

مشاوره-رایگان

 

کد BSC : 663751171250520241274358315-10704;